Látni és látszani

Évek óta téma az Európai Unióban, hogy töredékére kell csökkenteni a közlekedési balesetben elhunytak számát. Magyarországon 2015 óta kis mértékben emelkedett a sérüléssel járó közúti balesetek száma, az azonban jó hír, hogy a növekedés a könnyű sérüléssel végződő eseteknek tulajdonítható, a halálos és súlyos balesetek száma kis mértékben mérséklődött. Mi, szervezők és az akcióban részt vevők a társadalmi felelősségvállalás szem előtt tartásával, a szakmai és a társadalmi összefogás erejében bízva hirdettük meg idén is a Látni és látszani országos baleset-megelőző kampányt. Ennek keretében 2020. október 19. és december 6. között az akcióhoz csatlakozott szervizekben a személy- és haszongépjárművek és a motorkerékpárok vezetői ellenőriztethetik járművük láthatóságért felelős alkatrészeit és a szélvédőt, a regisztrált optikai szaküzletek pedig díjmentes látás ellenőrzéssel és hasznos tanácsokkal várják a jármű vezetőket.


Az akcióra való felhívás idén tehát fokozottan épít a társadalmi felelősségvállalásra, a közlekedésbiztonság ugyanis társadalmi ügy, egyben társadalmi felelősség. Csak akkor lehet eredményes, ha fontosságát, kockázati tényezőit a közlekedés minden résztvevője felismeri – és tesz is érte. A „Látni és látszani 2020” országos közlekedésbiztonsági akció legyen a közös ügyünk! Élj te is a lehetőséggel!

Jól látni

Aki vezetés közben jól lát, az képes egyidejűleg távolra, közelre és oldalra látni! Az autóvezetéshez szükséges döntések és mozdulatok 90 százaléka a látástól függ. Az olyan külső tényezők, mint a sötétség vagy a rossz időjárási viszonyok, rontják a látást.

Mi a megoldás? Ellenőriztesd látásod évente legalább egyszer szakemberrel, akkor is, ha úgy gondolod, nincs szüksége látáskorrekcióra.

Jól látszani

Rendszeresen ellenőrizd az autót, ezen belül azokat az alkatrészeket, amelyek arra szolgálnak, hogy jól láss és látszódj:

Lámpák megfelelő működése:

az izzók elhasználódnak, tehát évente többször is ellenőrizni kell őket. Ha egy izzó kiég, túlfeszültséget idéz elő és emiatt a másik izzó is tönkremegy, ezért célszerű a kettőt együtt kicserélni. Mindig legyen izzókészlet az autódban!

Fényszórók beállítása:

ha a fényszórók rosszul vannak beállítva, ha csak egyetlen fokkal is feljebb hordanak a kelleténél, a szembe jövő gépjármű vezetőit hússzor jobban vakítják! Ha a fényszórók csak egyetlen fokkal is lejjebb hordanak, a világítás hatékonysága huszad részére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent.

Fényszórók tisztasága:

a szennyezett fényszóró világítási teljesítményének legalább 30 százalékát elveszíti.

Szélvédő és ablakok:

a különböző külső és belső szennyeződések szürkés réteget képeznek, ami rontja a látásminőséget. A felverődő kavicsok okozta repedések továbbá nemcsak a szabad kilátást akadályozzák, hanem egyéb veszélyforrást is jelenthetnek a gépkocsi utasai számára.

Vonatkozó KRESZ szabályok

A forgalomba részt vevő járművek kivilágítása

44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. (2)272 A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt. (3)273 A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni – fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja, b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró – a visszapillantó tükrön át – az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja, c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja. (4)274 Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. (5) Keresőlámpát és munkahely-megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad. (6)275 Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el. (7)276 A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. (8)277 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.

Az álló járművek kivilágítása

45. § (1)278 Az úttesten álló járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani, kivéve, ha közvilágítás van vagy a járművet egyéb külső fényforrás kellően megvilágítja. A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót és a lassú járművet a helyzetjelző lámpákkal kell kivilágítani. A 6 méternél nem hosszabb, két méternél nem szélesebb és pótkocsival vagy más vontatmánnyal össze nem kapcsolt gépjárművet azonban lakott területen elegendő az úttest közepe felé eső egy-egy első és hátsó helyzetjelző lámpával vagy egy, előre fehér, hátra piros fényt adó lámpával kivilágítani. (2)279 Álló járművön – a forgalmi okból megálló járművet kivéve – tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.